Löpa 4 minuter

Posted on
Kan bli bättre!

När jag började med bloggen https://www.livsstilefter60.se/en-blogg-som-jag-sjalv-skulle-vilja-ha-hittat/ hade jag som mål att vara i så fin form som möjligt när jag fyller 65. Då hade jag ont i ett knä och fick träna efter det. Den 27/5 började jag löpträna: https://www.livsstilefter60.se/mors-dag-och-lopning/ väldigt försiktigt. Jag sprang en minut och gick raskt i en minut. Jag har sen utökat efterhand, och kan nu löpa 4 minuter och går raskt i en minut. Det upprepar jag 6 gånger, och det känns jättebra. Mitt mål är att springa 5 k.

Lite hängig…

Det är inte bara konditionen som behöver rättas till. Min rumpa är inte lika fast som jag vill ha den, och jag har ju börjat ett träningsprogram för den också. Det är bara en vecka sedan jag började, så jag väntar lite innan jag lägger ut en ny bild. Men målet är att ha en fast rumpa till semestern. Här är programmet: https://www.mabra.com/4-ovningar-for-storre-fastare-och-plutigare-rumpa/

Pulsklockan

Jag har också ett annat viktigt mål, det är att få ner vilopulsen. Den var uppe mot 100 när jag började, och målet är att få ner den runt 65. Eftersom jag löptränar borde det inte vara helt omöjligt. Det är inte fåfänga så mycket som hälsoaspekten som driver mej. Jag vill göra så mycket som möjligt för att må så bra jag kan, så länge som möjligt. Eftersom jag är frisk i grunden är det upp till mej själv att stanna kvar där.

Fötterna har börjat på yoga

Min yoga med foten är väldigt effektiv, jag har inte känt av fötterna alls, trots att jag gympade igår och löptränade idag. Samtidigt måste jag erkänna att jag är kolossalt stel i fötterna, det märker jag nu när jag försöker böja och tänja på dem. Det talas ju mycket om stretching efter träning, många påstår att det inte gör någon skillnad, men jag tycker jag blir mycket smidigare. Det ska bli spännande att se vad ”fotyogan” gör för mina fötter!

Lite avslappnat

Idag blev det bara jeans och tröja, är skönt att bara skrota omkring ibland!

Ha en underbar måndagseftermiddag!

Kommentarer

  1. Mörka veckan – Livsstil efter 60 says:

    […] att jag ville bli den mest vältränade 65-åringen som gick i pension. Sen reviderade jag det här men när jag började jobba igen, fick löpningen stryka på foten. Eftersom jag var ny på jobbet […]

  2. Träning funkar! Min vilopuls är OK. – Livsstil efter 60 says:

    […] har tidigare berättat om min höga vilopuls, som jag haft problem med i flera år. I torsdags satte jag på mätbandet, […]

Skriv en kommentar!

Din epost publiceras inte.